MEDIJU KRITIKA 
Pēc raidījuma "Vakara intervija" ar Kasparu Dimiteru
(LTV 1 - 06.04.2001.)

Dace LIEPIŅA
17.04.2001

Tā kā šī intervija ierindojama pie intervijas kā sarunas veidiem, kad intervētājs (Gints Grūbe) vienkārši piespēlē tēmas, kas ļoti bieži nav savstarpēji saistītas, tad var teikt, ka "Vakara intervijas" uzdevums ir nevis censties atrisināt kādu sarunas gaitā skarto problēmu (kā tas ir intervijas - dialoga gadījumā), bet gan iespēja apmainīties ar viedokļiem.
Raidījumā tiek dalītas sfēras, ko sauc par interviju kā metodi un interviju kā žanru, jo ne viss stāstītais atspoguļots intervijas "jautājums - atbilde" formā: parādās arī teksts žurnālista pārstāstā. Tas ir atstāstījums par K. Dimitera agrāk teikto, kā arī citāti no viņa rakstītajām interneta slejām.
"Vakara intervijas" veids ir viens pret vienu - žurnālists un viņa sarunas biedrs. Taču pēc intervijas ar Kasparu Dimiteru jājautā - vai tiešām tā bija intervija ar Kasparu Dimiteru. Vai varbūt tā bija intervija ar Kasparu Dimiteru un viņa sievu? Jo sievas teiktais bija dzirdams uzmācīgi bieži, taču, kā par brīnumu, viņa ne reizi netika parādīta kadrā. Tiesa, skatītājiem neparādījās arī žurnālists. Viņš palika tikai balss. (Tādējādi kādam var rasties jautājums - vai viņš tur tiešām bija?)
Dimitera sievas teiktais dažkārt kļuva nomācošs, jo izklausījās kā aizstāvības teksts vīram (it kā viņš pats neprastu runāt) un uzbrukums žurnālistam. Taču man kā skatītājai nebija izprotams šāda runas veida iemesls, jo neizdevās saklausīt nepieklājīgi pārmetošus, kaitinošus vai citādi nepatīkamus jautājumus no intervētāja puses. Grūbe tikai centās rast precīzākus skaidrojumus no atbildētāja.
Taču, analizējot šo interviju, radās vēl viens jautājums, jo sarunas gaitā nebija jūtama pārdomāta loģika jautājumu uzdošanā, tie nebija mērķtiecīgi. Tad ko tieši G. Grūbe ar šo interviju gribēja skatītājiem vēstīt?
Jautājumi bieži izriet viens no otra, kas liecina par intervijas vadītāja interaktivitāti, taču uzskatu, ka ar to vien nepietiek - gan intervējamai personai, gan skatītājiem būtu jājūt ne tik vien žurnālista kā sarunu biedra, bet arī kā sarunas virzītāja loma. Citādi nepamet sajūta, ka žurnālists paļaujas vien uz intuīciju un intervējamā stāstīto. To šajā raidījumā pamana arī K. Dimiters, jautādams G. Grūbem: "Pēc kādiem kritērijiem tu gribi cilvēku saprast, ja nav nekādu kritēriju?" Taču G. Grūbem nostāja ir skaidra, un viņš saka: "Pēc tādiem kritērijiem, kādi ir viņam pašam." Šis teikums, iespējams, lielā mērā izsaka "Vakara interviju" būtību, taču realizācijas forma ne vienmēr to piepilda.
G. Grūbe arī nepaskaidro intervējamā kompetences līmeni jeb iemeslu, kādēļ tieši šis sarunas biedrs aicināts uz interviju. Skatītājam ir nepieciešama vismaz intervējamā identitāte - kas viņš vispār ir? Izskatās, ka tiek pieņemts, ka visi jau tāpat to zina. Taču vai tiešām tas tā ir? Kas tad īsti ir Kaspars Dimiters - dziesminieks, operas libretu autors, mācītājs vai kas cits? Ko viņš šobrīd dara? To skatītājiem atliek vienīgi minēt.
Runājot par ietekmējošiem faktoriem, "Vakara intervijas" parasti nenotiek studijā, bet gan kādā ar intervējamo saistītā telpā/vidē. Tas ir viens no faktoriem, kas ļauj cerēt uz atklātāku sarunu. Kaspars Dimiters tika intervēts savās mājās. Taču nešķita, ka saruna būtu raisījusies viegli. Intervējamā atbildes bija saraustītas un nepārliecinošas. Saruna izvērtās par tādu kā taisnošanos no intervējamā puses. Uzskatu, ka par šo kļūmi lielā mērā atbildīgs žurnālists. Taču šajā gadījumā tas ir likumsakarīgi, jo atbildētājs ne par vienu viņam piedāvāto tēmu nelikās ieinteresēts, bieži viņa domu gājiens bija neskaidrs. Radās iespaids, ka Dimiteram nav noformulējušies savi uzskati, kā varbūt neliekas, lasot viņa rakstus. Varbūt tas ir tas, ko Grūbe gribēja pateikt?
Liekas, ka nu jau par neatņemamu "Vakara interviju" sastāvdaļu ir kļuvuši tuvplāni. Tas liekas saprotami, jo, pirmkārt, pasvītro sociālo tuvību, otrkārt, uzsver cilvēku kā indivīdu un vienīgo, kas tanī brīdī mums - skatītājiem - jāpieņem kā galvenais uztveres objekts. Manuprāt, tuvplāni labāk veido arī mūsu asociatīvos priekšstatus.
Vēl viens faktors, kas neizbēgami ietekmē šos priekšstatus, ir muzikālais noformējums, kas gan ir daudz subjektīvāks, salīdzinot ar tuvplāniem, un var pat manipulēt ar mūsu prātiem, veidojot mūsu emocionālo uztveri pēc raidījuma veidotāju ieskatiem. Bet, par labu "Vakara intervijai", jāsaka, ka raidījumā ar K. Dimiteru tās gandrīz vai nav. Vien raidījuma sākumā skan paša K. Dimitera dziedājums. Pārējo raidījuma laiku aizņem vien sarunas, tātad akcents tiek likts gandrīz tikai uz saturu.
Arī melnbaltie sižeti ir raksturīgi "Vakara intervijai". Šajā intervijā tie parādās astoņas reizes. Tie ik pa laikam pārtrauc sarunu istabā. Iespējams tādēļ, lai vienlaidu teksts nenotrulinātu mūsu uzmanību. Un tie ir kā ieskicējumi, kas zināmā mērā veido raidījuma emocionālo uztveri. Taču iespējams, ka viedoklis, ka "melnbaltā bilde izskatās kā radošo kļūdu lāpīšana", šoreiz ir vietā. Vien nav skaidrs, vai tas žurnālista vainas (jautājumu) vai atbildētāja neprasmes/satraukuma/apjukuma dēļ.
Uzskatu, ka no šīs intervijas skatītājs neuzzināja neko jaunu, kas attiecas uz intervējamā dzīves faktiem, bet, iespējams, uzzināja vai vismaz rada priekšstatu par viņa (un ne tikai viņa, kā šajā raidījumā) izturēšanās un runāšanas stilu, kas nereti par cilvēku spēj vēstīt ļoti daudz. Pozitīvi vērtēju to, ka raidījumā skatītājiem neviens nepasaka priekšā, ko un kā par K. Dimiteru domāt, bet gan dod vielu pārdomām un ļauj mums pašiem izvērtēt-- vai tas, ko runā K. Dimiters par ikdienas parādībām un ko runā par Dievu, ir vai nav pretrunā; vai tas, ko K. Dimiters ir agrāk teicis un ko saka tagad, nekonfliktē.
Raidījums beidzas ar to, ka Dimiteru ģimene - sieva, vīrs, bērns - pieceļas kājās un noskaita tēvreizi. Ne aizkadra teksts, ne mūzika neliek par sevi manīt. Ir klusums, un parādās raidījuma beigu titri. Jautājums paliek mūsu pašu ziņā: ticēt viņa teiktajam, ticēt viņa ticībai, ticēt abiem vai neticēt vispār...