DISKUSIJA PAR MAKSAS IZGLITĪBU
Runga ar diviem galiem
Ik pa
brīdim sabiedrībā un politiķu aprindās uzplaiksnī diskusijas par to, ka augstākajai
izglītībai vajadzētu būt par maksu (Šī diskusija īpaši aktualizējas pirms vēlēšanām).
Līdz šim vispārēja mācību maksa nav ieviesta. Taču pilnīgi iespējams, ka tiem,
kuri šobrīd mācās pamatskolā vai jau vidusskolā, iespējas studēt bez maksas
(par valsts budžeta līdzekļiem) nebūs.
Vispārējā mācību maksa
noteikti samazinās studētgribētāju (precīzāk - studētvarētāju) skaitu augstākās
izglītības iestādēs. Pirmajā momentā varētu likties, ka tas nemaz nebūtu slikti
- būtu lielākas iespējas paaugstināt un izlīdzināt (jo lielā barā ir daudz vairāk
iespēju, ka kāds nav kaut ko sapratis vai iemācījies) saņemtās izglītības kvalitāti.
Taču nekur nebūs garantijas, ka augstskolās mācīsies spējīgākie un talantīgākie
cilvēki, jo iespēja studēt būs atkarīga no maciņa biezuma.
Protams, iespējai saņemt
kredītu vajadzētu šo situāciju atrisināt, taču arī šeit pastāv zināmas problēmas.
Agrāk, kad kredītu deva valsts, visiem naudas nepietika. Un jau tad bija tādi
jaunieši, kuriem šī iemesla dēļ no studijām bija jāatsakās. Šobrīd, kad kredītus
piešķir bankas, ir nepieciešami galvotāji ar stabiliem ienākumiem, turklāt viņiem
jābūt šīs bankas klientiem. Arī šāds risinājums ne visiem ir pieejams un pieņemams.
Tādēļ budžeta vietas vajadzētu saglabāt, lai vismaz tai daļai, kurai mācības
patiešām kaut ko nozīmē (ne tikai diplomu) un kuri ir pietiekoši talantīgi,
lai būtu to pelnījuši, varētu mācīties bez maksas.
Budžeta vietas universitātēs
ir ne tikai iespēja mācīties par brīvu, bet arī stimuls mācīties labi. Lai savu
vietu saglabātu, nedrīkst būt nesekmīgu atzīmju vai akadēmisko parādu. Iespējams,
ka tas neko nenozīmē studentam, kurš varētu atļauties maksāt, taču lielai daļai
studentu šādas iespējas nav, tādēļ studijas par budžeta līdzekļiem ir vienīgā
alternatīva palikšanai mājās un darba meklēšanai pēc vidusskolas.
Protams, studentu, kuri
studē par valsts līdzekļiem, ir krietni mazāk nekā to, kuri paši par savām studijām
maksā. Un summas nebūt nav mazas. Arī viņi grib saņemt labu izglītību (vēl jo
vairāk, ja šī nauda nenāk viegli). Un, protams, vietās, kur studentu skaits
kursā ir tuvu astoņdesmit cilvēkiem vai pat vairāk ( kā, piemēram, Latvijas
Universitātē) un pasniedzēju algas nav īpaši lielas, izglītības kvalitāte nav
tik laba, kāda tā varētu būt. Tā kā nevar noliegt, ka papildu nauda būtu jāatrod.
Bet vai tā būtu jāiegūst uz budžeta vietu rēķina tikai tāpēc, ka šobrīd nav
pieejamas citas alternatīvas? Patiesībā
būs grūti. Katrs jau nāk ar savu taisnību.
Diploms uz letes
22.11.2001
Vai izglītība kā process
un rezultāts vispār var būt prece, tādējādi atrodoties noteiktā tirgus kontekstā,
kur ir visi tirgus dalībnieki - pircēji, pārdevēji, patērētāji. Kur meklējama
robežšķirtne starp produktu un tā pērkamību vai nepērkamību, kā arī cenas kritērijiem.
Pašlaik Latvijas augstākās izglītības telpā vērojamās tendences liecina, ka
izglītība ir prece, kas ir pat ļoti rentabla un izdevīga, jo to piedāvā trīsdesmit
četras Latvijas augstākās izglītības iestādes. Daudzveidīgajam piedāvājumam,
ekonomiski spriežot, nebūtu iespējams eksistēt bez liela pieprasījuma. Kā liecina
lielie studētgribētāju konkursi, īpaši pieprasītākajās fakultātēs, interese
par studijām ir milzīga. Problēma slēpjas vien atbildē uz jautājumu, vai visās
šajās iestādēs izglītības kvalitāte ir vienlīdz augsta vai, gluži pretēji, viduvēja.
Kaut gan valstī pastāv Ministru Kabineta noteikumi, kas formāli regulē augstskolu
prasības un to atbilstību attiecīgās izglītības iestādes kritērijiem, tomēr
kontroles un akreditācijas mehānisms ir birokratizēts, kas pieļauj gan kļūmes,
gan neobjektivitāti to novērtēšanā.
Pilnīgi atkāpjoties no
nepamatotām ambīcijām, ko varētu radīt fakts, ka studēju valsts lielākajā augstskolā,
jāsecina, ka, piemēram, apzīmējums "ekonomikas bakalaurs", ņemot vērā
augstskolu plašo spektru, ir kļuvusi par diezgan stiepjamu jēdzienu, jo kāds
ir četrus gadus "notrinis krēslu" kādā skolā, ko par "augsto"
diez vai varētu nosaukt, turpretim kāds cits ir dienām un naktīm lasījis, tulkojis,
rakstījis referātus un kopsavilkumus, piemēram, Rīgas Ekonomikas augstskolā.
Šai gadījumā varētu vainot gan universālo grēkāzi - cilvēcisko slinkumu, taču
es domāju, ka vairāk pārmetumu būtu jāveltī nevienlīdzīgajām prasībām zināšanu
novērtēšanā. Šāda situācija rezultātā rada diezgan izkropļotu izpratni par augstāko
un akadēmisko izglītību kā par masām viegli iegūstamu papīrīti (diplomu). Savukārt
šis faktors rada disbalansu un negodīgu diplomu konkurenci darba tirgū, kad
darba devējs apjūk lielajā potenciālo darbinieku diplomu klāstā, nesaprotot,
kurš no tiem iegūts akreditētā, kurš neakreditētā augstskolā, kurš varbūt ir
vienkārši nopirkts. Neapšaubāmi, lai šobrīd veiksmīgi konkurētu darba tirgū,
augstskolas diploms vien nav garants, tomēr atspēriena solis gan.
Lai tiktu risināta haotiskā
situācija augstākās izglītības jomā, ko droši var saukt arī par tirgu, un lai
noteikts akadēmisks grāds vai profesionālās kvalifikācijas diploms raksturotu
tā īpašnieka atbilstošas zināšanas, nepieciešama gan detalizēta kritēriju definēšana
un no valsts neatkarīga programmu akreditācijas institūcija, kas patlaban darbojas
neefektīvi, gan pašu studentu kultūras un izglītības izpratnes uzlabošana.
Naudas piramīda
Studiju
finansējums, tā problēmas un apspriešana ir iesīkstējusi tāpēc, ka par to atbildīgas
un procesā iesaistītas vairākas institūcijas un ļoti daudz cilvēku, sākot ar
vienkāršo studentu piramīdas apakšā un izglītības ministru augšgalā. To apakšējie,
pareizāk, mūs - studentu, ir visvairāk. Un jautājums, par kādiem (valsts vai
juridisko/fizisko personu) līdzekļiem studēsim, visvairāk skar tieši mūs, bet
teikšana mums ir vismazākā. Kam interesē paši studentu viedoklis? Vai viņiem
kāds vispār kaut ko jautā? Bet izglītības ministra alga nemainīsies proporcionāli
lēmuma pieņemšanai. Varbūt tas ir viens no iemesliem, kāpēc šis jautājums tik
ilgu laiku ir aizvien aktuāls. Pa vidu vēl atrodas milzum daudz ieinteresēto
personu un institūciju - studentu pašpārvalde, fakultāšu domes, universitātes
padome, Izglītības ministrija u.c, kas mūsu valstī pastāvošajā birokrātijā traucē
izlemt šo jautājumu reizi par visām reizēm. Ir beidzot jāpieņem lēmums, lai
kāds tas būtu. Taču pirms tam vajag izstrādāt konkrētu shēmu, darbības plānu,
iespējamās sekas un reakciju. Sarežģīti? Bet kāpēc tad darbojas bezgalīgās institūcijas!
Ja studijas būs tikai par maksu, kurš no tā iegūs? Kurš dabūs naudu?
Mācību iestādes? Vai līdz
ar to pasniedzēju algas un mācību līmenis paaugstināsies, stipendijas būs lielākas?
Izglītības ministrija?
Vai nauda tiks sadalīta atbilstoši tā brīža prioritātēm,
kas var mainīties, nākot jaunai valdībai? Vai studenti būs ar mieru maksāt un
ticēs maksas izglītības sistēmai, ticēs, ka tā būs kvalitatīvāka? Kā tiks nodrošināti
studiju kredīti? Kas dos kredītus - tikai komercbankas, tikai valsts, mācību
iestāde vai visi kopā?
Tie ir pamatjautājumi,
uz kuriem vajadzīgas atbildes, bez kurām nevar pieņemt lēmumu par pilnīgas maksas
izglītības ieviešanu. Līdzīgus jautājumus var uzdot arī par bezmaksas augstākās
izglītības modeli. Kā tiks nodrošināta un kontrolēta sistēma, lai nerastos atsevišķu
profesiju trūkums, bet citu pārprodukcija darba tirgū? Vai pietiks materiālo
un cilvēku (pasniedzēju) resursu, lai apmācītu visus studēt gribošos? Kas apmaksās
šo izglītību? Kā tas ietekmēs mācībspēku atalgojumu un darbu? Uz daudziem no
šiem jautājumiem varēs atbildēt, tikai balstoties uz sabiedriskās domas pētījumiem.
Jautājums - kas tos veiks? Bet vēl svarīgāk atbildēt uz jautājumu - kas par
to maksās? Ka tikai atkal neiznāk apgrieztā loģika - lēmumu pieņems piramīdas
spice, bet jāmaksā par to būs mums - piramīdas apakšgalam un patiesībā arī tās
balstam. Varbūt vienreiz varētu pamēģināt izdarīt otrādi.
Nopirkt var visu. Arī zināšanas
Sava
viedokļa paušana par tādu tēmu kā studijas par valsts vai par juridisku/fizisku
personu līdzekļiem jāsāk ar tā fakta pieminēšanu, ka pati esmu no tiem studentiem,
kas mācās par savu naudu. Ja runāt vēl konkrētāk - par savu vecāku naudu. Jāatzīst,
ka apskatāmā tēma, kā par brīnumu, man personīgi šajā periodā nešķiet īpaši
aktuāla. Kur nu vēl - sasāpējusi. Diez ko komfortabli laikam nejustos, ja apstākļi
liktu ņemt kredītu, lai varētu mācīties šobrīd un šajā vietā, vai - ja naudiņa
par studijām būtu jāizdod no pašas maka (šķiet, ka tomēr neviens strādājošs
students nepelna tik daudz, lai varētu atļauties maksāt par studijām 450 latus
gadā). Par savas personīgās naudas aiztecēšanu no sava maka students noteikti
satrauktos daudz vairāk, nekā tērējot to, ko nopelna vecāki.
Visbūtiskākais aspekts,
par ko man šajā sakarā gribas runāt, ir mūsdienu augstākās izglītības pārvēršanās
par masu izglītību. Iespējams, šī parādība nav tik aktuāla visās augstskolās
un visās studiju programmās, bet konkrēti manā - komunikācijas zinātnes programmā
- tas ir pat vairāk nekā aktuāli. Nepieņemu un nekad arī nepieņemšu faktu, ka
pēdējos divos trīs gadus šajā programmā tiek uzņemti 70 līdz 80 pirmkursnieki,
no kuriem tikai 25 tiek dota iespēja studēt par valsts budžeta līdzekļiem, bet
pārējie ir tā sauktie maksas studenti. Šajā kontekstā neizskatās īpaši taisnīgi
tas, ka pēc iestājeksāmenu rezultātiem gan 26. vietā esošajam, gan 75. vietā
esošajam reflektantam tik un tā nākas maksāt vienu un to pašu summu - šie divi
tik atšķirīgie iestājpārbaudījumu rezultāti tiek novietoti uz vienas taisnes!
Valda stereotips viedoklis par budžeta studentiem - tie ir tie gudrākie, talantīgākie.
Izņēmuma gadījumos šo viedokli var akceptēt, taču visā visumā iestājeksāmeni
ir viena liela laimes spēle. Un visbiežāk to rezultāti, tāpat kā atzīmes ( t.s.
zināšanu novērtējuma kritērijs) kursā, kurā ir 80 cilvēku un spilgti izteikta
studenta anonimitāte (kā es to dēvēju), ir visai subjektīva parādība. Neviens
jau nenoliegs, ka pilna laika studiju kursā, kurā mācās 80 cilvēki, studiju
kvalitāte nenoliedzami ir zemāka, nekā tas būtu gadījumā, ja šajā pašā kursā
mācītos, piemēram, 30 studenti. Šīs studējošo kvantitātes dēļ zūd gan iespējas
tiešākā veidā kontaktēties ar pasniedzēju, gan pašam pasniedzējam nav reālas
iespējas daudzmaz iepazīt (ja vien viņam pastāv šāda motivācija) gan katra studenta
spēju līmeni, gan viņa īpatnības, lai spētu pamatotāk novērtēt viņa intelektuālās
dotības. Konkrēti mēs esam viens liels bars, kurā pastāv lieliski apstākļi individualitātes
izplūšanai kolektīvajā.
Atceros, ka vairāk nekā
pirms gada medijos salīdzinoši bieži tika piesaukts jautājums par sociālo zinātņu
studiju finansējuma avotiem, tostarp runa bija arī par LU komunikācijas studiju
programmu. Šajā kontekstā Sociālo zinātņu fakultātes dekāne Inta Brikše skaidroja,
ka viens sociālo zinātņu students, kurš studē par valsts budžeta līdzekļiem,
valstij izmaksājot vidēji ap 900 latiem gadā. No tā izriet, ka studenta, kurš
par studijām maksā, piemēram, tos pašus 450 latus gadā, studiju maksu pilnībā
nesedz un to tik un tā daļēji sedz valsts. Tika runāts arī par to, ka, reāli
spriežot, maksas studentu universitātei iemaksātās summas nekādu acīm redzamu
labumu nedz universitātei, nedz fakultātei nedodot. Tomēr redzot, cik maksas
studentu katru gadu tiek uzņemti kaut vai minētajā komunikācijas zinātnes nodaļā,
šis arguments par neizdevīgumu man nešķiet ticams. Masas turpina ieplūst. Varbūt
kādam šī parādība šķiet ļoti pozitīva - studiju iespējas netiek liegtas arī
tiem, kuru iestājeksāmenu rezultāti nebija īpaši sekmīgi (princips - maksā un
tik mācies!), bet rungai ir arī otrs gals. Jā, augstākā izglītība jau nāk tikai
par labu gan konkrētajam jaunietim, gan sabiedrības progresam kopumā, taču līdz
ar to rodas sīva konkurence to pašu jauniešu starpā, runājot par nodarbinātības
jautājumu. Kur gan mūsu mazajā Latvijā būtu iespējams likties, teiksim, vienam
komunikāciju programmas kursa izlaidumam, kurā ir 60 vai pat 70 cilvēki? Turklāt
pieņemsim, ka viņi visi ir neglābjami žurnālistikas fani un citās sfērās strādāt
nevēlas! (Jā, laikam gan tas skan mazliet utopiski, jo nekad jau nav tā, ka
visi vai kaut vai 90 procenti no tiem, kuri iestājas universitātē vienā gadā,
to arī pabeidz tajā pašā skaitā, taču lietas būtība kopumā no tā nemainās.)
Rezumējot visu izklāstīto, jāsaka, ka šobrīd (atšķirībā no tā laika perioda,
kad biju augstskolas reflektante) man pašai nav konkrētas nostājas attiecībā
uz valsts politiku augstākās izglītības jautājumā - runājot par finansiālo pusi,
nejūtu īpašu diskomfortu (neapšaubāmi, ir jau patīkamāk nemaksāt, nekā maksāt!)
un vairāk domāju par to, kādas atziņas gūstu, studējot komunikācijas zinātni,
kā tā ietekmē manu skatījumu uz žurnālistiku un manus mērķus. Loģiski spriežot,
iespēju gūt zināšanas es pērku. Un laikam jau tas nav nekas slikts.
Studentu dzīves labumi
Traka,
traka ir šī pasaule, kurā mēs visi dzīvojam, jo traki ir tie noteikumi, kurus
mēs paši esam sev uzstādījuši, lai šeit līdzās pastāvētu: laimīgs ir tas, kurš
ir veiksmīgs, veiksmīgs ir tas, kurš prot gūt labumus, labumi ir visa mērs.
Tādi ir nosacījumi, un mēs tiem sekojam. Mēs ņemam aizņēmumus, lai pirktu mājas
un mašīnas, sēžam uz līzinga adatas, lai varētu pazīmēties ar jaunāku "nokiju"
vai "motorollu". Neesmu dzirdējis vēl nevienu pukstam, ka mašīnas
ir pārāk dārgas vai līzinga procenti par augstu. Tie ir upuri, kas jānes, lai
kļūtu "laimīgs". Nevari? Nespēj tikt līdzi? Nav spiesta lieta, sēdi
pie ratiem un andelē bumbierus!
Arī augstākā izglītība
nav spiesta lieta. Latvijā obligātas ir tikai pirmās deviņas klases. Negribi
mācīties, nemācies, bet Latvijas progresīvā jaunatne, šķiet, novērtē izglītības
nozīmi. Tikai brīdī, kad par to lūdz arī maksāt, dažs labs sāk raustīt uzacis
kā pustraks trusis. Vai tiešām izglītība nevarētu tikt vērtāka augstāk par kaut
kādiem loriņiem, kuru iegādei mēs nekurnot veram vaļā savus maciņus. Krutais
mobiļņiks saplīsīs, ādas jaka izies no modes, bet, ja cilvēks būs gana izglītots,
lai saprastu, ka tam visam nav nekādas nozīmes, viņš būs ieguvējs. Par izglītību
ir vērts maksāt. Un ir vērts to darīt pat vairākus gadus pēc studiju beigšanas.
Protams, tikai tad, ja šī izglītība ir patiesi kvalitatīva. Ir grūti izvērtēt,
vai "nauda seko studentam" modelis varēs nodrošināt kvalitatīvāku
izglītības līmeni nekā pašreizējā finansēšanas sistēma. Tā būtu zīlēšana kafijas
biezumos. Ņemot vērā, ka latviešu tautas mīļākā rotaļa ir "davai, salaižam
visu dēlī", kad pat vislabākās idejas tiek apgrieztas kājām gaisā, cenšoties
tās realizēt dzīvē, iespējams, ka attieksme no mācību iestāžu puses arī nemainītos,
tomēr viens aspekts mainītos radikāli. Paši studenti daudz augstāk vērtētu to,
ko viņi var iegūt, mācoties augstskolā. Un nevis - ko man te kāds var iemācīt,
bet gan - ko es pats varu darīt, lai izmantotu tās iespējas, kuras es esmu "nopircis"?
Tikai tā veidojas izglītības kvalitāte.
Man jau nav žēl, ka kāda
- "labākā"- daļa var mācīties par brīvu, tikai jāatceras, ka šajā
pasaulē nekas, pilnīgi nekas nav par brīvu, par visu kādam nākas samaksāt. Labāk
taču ir maksāt par sevi, nevis par kādu citu. Un ja vēl dažs no šiem "izredzētajiem"
atļaujas teikt, ka vienīgais stimuls labi mācīties ir augstākas stipendijas
(kuru tagad arī vairs nav), par kādu izglītības kvalitāti tad mums te ir jācīnās,
kam tad tas vispār interesē? Te nu mēs atkal atduramies pret labumu gūšanu.
Tāda nu reiz ir šī pasaule - traka, pavisam traka!
Nē - gan pilnīgai maksas, gan bezmaksas izglītībai!
Ir ļoti
grūti noteikt optimālo un vispilnīgāko izglītības apmaksas sistēmu - tas nav
nekas jauns. Arī tie divi apmaksas projekti (kas pat nav projekti bet vienkārši
priekšlikumi, tikai runu līmenī), kas pašlaik tiek apspriesti, ir pārāk vispārīgi
- viens, ka augstskolās vispār nav budžeta vietu, bet ir tikai maksas vietas,
otrs, ka ir tikai budžeta vietas, bet vispār nav maksas vietu. Pieņemot pirmo,
valsts, manuprāt, atsacītos no atbildības par savu iedzīvotāju izglītību, bet
izglītots pilsonis taču ir viens no valsts stūrakmeņiem. Tā būtu diezgan lielas
bezatbildība, kas varētu izraisīt visai bīstamas sekas, jo mācīties varētu jebkurš,
kuram tikai būtu nauda, turklāt pats izlemjot, kādu nozari viņš vēlas apgūt,
pat necenšoties noskaidrot, vai maz ir atbilstošs izvēlētajai profesijai. Kādas
tam varētu būt sekas?
Noteikti rastos pārprodukcija
populārākajās nozarēs. Visticamāk studenti izvēlētos apgūt tās specialitātes,
kurās nodarbinātie profesionāļi tagad pelna salīdzinoši labi vai ļoti labi,
līdz ar to cerot paši nākotnē gūt pieklājīgus ienākumus. Taču situācija varētu
krasi mainīties - līdz ar lielo šīs profesiju pārstāvju skaitu nākotnē varētu
izveidotos liels bezdarbnieku skaits.
Manuprāt, pazeminātos
arī izglītības kvalitāte, jo, ja augstskolās tiktu uzņemti visi attiecīgajā
nozarē studēt gribošie, nepārbaudot pirms tam viņu spējas, izveidotos liels
to cilvēku skaits, kas pēc augstskolas nespētu strādāt attiecīgajā profesijā
savu neatbilstošo spēju dēļ.
Domāju, ka arī zustu motivācija
sasniegt labākus rezultātus studiju laikā. Ja man ir nauda un es to maksāju,
tad taču varu studēt, kā es gribu. Par labākām sekmēm man neviens neko nedod,
nav nekāda stimula. Tagad budžeta studentiem par labām sekmēm vismaz ir iespēja
pretendēt uz augstāku stipendiju.
Pasniedzēji būtu ieinteresēti
studentam ielikt apmierinošu atzīmi pat tad, ja zināšanas nebūtu apmierinošas,
jo, ja students par vājām sekmēm tiek atskaitīts, tad samazinās naudas daudzums,
no kuras tiek maksāta pasniedzēja alga.
Bet visnetaisnīgākais būtu tas, ka tiem studēt gribošajiem, kuru ģimenei nebūtu
pietiekami daudz līdzekļu vai iespēju paņemt kredītu, vispār nāktos atteikties
no iespējas studēt.
Protams, varētu uzskaitīt
vēl vairākas negatīvas sekas, ko izraisītu maksas izglītības ieviešana, bet,
manuprāt, tikko nosauktās ir galvenās. Jā, maksas izglītībai ir arī pozitīvā
puse. Ja visi maksātu, tad varētu studēt krietni vien vairāk studentu nekā tagad,
jo nebūtu noteikts vietu skaits. Taču šis pozitīvais aspekts neatsver manis
minētos negatīvos aspektus. Turklāt valsts lomas gandrīz pilnīga izzušana izglītības
sektorā ir nepieņemama.
Tik pat nepieņemams man
šķiet variants par pilnīgu bezmaksas izglītību, jo tad krasi samazinātos studējošo
skaits. Studēt būtu iespējams tikai nelielai sabiedrības daļai, kas novestu
pie tā, ka Latvijā jūtami samazinātos to cilvēku skaits, kuriem būtu augstākā
izglītība. Bet, manuprāt, par šo projektu nav iespējams pašlaik runāt Latvijas
ekonomiskā stāvokļa dēļ, jo nav iespējams tikai par valsts līdzekļiem nodrošināt
augstskolu darbību. Par to jau pašlaik liecina maksas vietu īpatsvars arī LU.
Vai no iepriekšteiktā
var secināt, ka vislabāk ir tā, kā ir tagad? Protams, ka nē, jo arī tagad ir
problēmas ( piemēram, zemais pasniedzēju atalgojums, kas saistāms arī ar izglītības
kvalitāti, zemās stipendijas utt.). Taču šīs ekonomiskās problēmas, kas galvenokārt
ir citu ar izglītības iegūšanu saistīto problēmu pamatā, ir galvenokārt saistītas
ar valsts ekonomisko stāvokli un budžeta sadalījumu. Tāpēc, manuprāt, kaut kas
uzlaboties vai krasi mainīties - gan izglītības atmaksas sistēmā, gan pašā mācību
procesā - varētu mainīties tikai tad, kad valstī tiks panākts ekonomisks uzplaukums
un stabilitāte. Ir lietas, kuras iespējams mainīt arī tagad (piemēram, izmaiņas
studiju apgūšanas programmās), taču krasas izmaiņas mācību apmaksas sistēmā
pašlaik nav iespējamas.
Intelektuālie nabagi
Kā jāsāk
domāt par nākamā gada budžetu, tā mūsu valstsvīri un citas atjautīgas personas
sāk kasīt pakausi - paga, vai tikai tās augstskolas nesaņem pārāk daudz naudas
no valsts budžeta. Kazi, varbūt derētu vēl vairāk piegriezt skābekli studentiņiem.
Par savu naudu izglītoties var tikai neliela daļa Latvijas jaunatnes. Seko spīdošs
risinājums - banku sistēma Latvija ir gana stabila, kredītus varēs dabūt liela
daļa studētgribētāju, un, kas nav mazsvarīgi, nauda sekos studentam uz augstskolu.
Un tās būs vairāk nekā tagad, kad studenti maksā paši. Tātad arī augstskolas
varēs atļauties to, par ko, iespējams, pagaidām var tikai sapņot. Būs perfektas
telpas un inventārs, darba atdevei atbilstošas pasniedzēju algas un kas tik
vēl ne.
Arī studentiem it kā tas
varētu būt labi - konkursa praktiski vairs nebūs, jo, ja būs nauda, augstskola
varēs nodrošināt zinību apguvi visiem, kas to vēlas. Arī eksāmenos nevienam
netiks pārāk zāģēts, jo ar katru atskaitīto studentu zudīs arī nauda fakultātei.
Dzīvojot ar tādu apziņu, students izvēlēsies tās zinības, ka viņu patiesi interesē,
nevis tās, kuras var vieglāk iemācīties un kur ir mazāk jābaidās par savu silto
budžeta vietiņu.
Bet vai viss varētu būt
tik spoži? Mēs redzam, ka, sagatavojot daudzus speciālistus vienā nozarē, palielinās
konkurence darba tirgū, un students pat ar savu augstskolas diplomu nekur tālu
netiks. Var gadīties, ka vakances vispār nav. Un tad darba meklējumos nāktos
pieņemt visai neauglīgu kompromisu - piekrist jebkādam darbam, par kuru maksā
algu - ka tikai var dzīvību pavilkt.
Un veidosies jauna ļaužu
šķira - intelektuālie nabagi. Un tad vēl atnāks kāds laipns vīrs no bankas un
saldā balstiņā apjautāsies, vai tik intelektuālais nabags gadījumā nav aizmirsis,
ka banka naudu studijām nevis iedeva, bet aizdeva
Un jau tā trauslā dzīvīte
sagrūs pavisam, jo viss, kas cilvēkam būs, tiks iegrūsts bankas žokļos. Kam
gan pēc tam būs vajadzīgs tāds plukata? Vai mēs esam tik naivi un ceram, ka
Latvijā attīstīsies ražošana, augstās tehnoloģijas, zinātne un citas vērtīgas
un pelnošas nozares? Nu izskatās, ka patiešām ticam šai patīkamajai nākotnes
vīzijai. Un tas ir labi. Jo cerība parasti nemirst pirmā - to itin labi pierāda,
ka jaunie cilvēki, kas plūst uz augstskolām, sapņo par labu dzīvi. Nu lai jau
pasapņo. Tas nav liegts nevienam.
Labi, nevaram mēs atļauties
pilnībā valsts dotētu augstāko izglītību. Saprotu, ka nevaram. Bet kādēļ citām
jomām, piemēram cietumu un bezdarbnieku pāraudzināšanas iestādēm tiek tērēts
vairāk naudas nekā jauno profesionāļu izglītībai?
Esošā apmaksas sistēma ir atbilstoša situācijai
Pašlaik
Latvijā tiek apspriesti vairāki augstākās izglītības iegūšanas modeļi, proti,
maksas izglītība, kad nepastāv budžeta vietas, bet kā alternatīva tiek piedāvāts
kredīts, kas vēlāk noteiktā laika posmā jāatmaksā. Otrs modelis - daļa budžeta
un daļa maksas vietu.
Salīdzinot maksas modeli
ar otro, var secināt, ka nepastāvēs konkurence, jo visi maksās vienādi un līdz
ar to visiem būs vienādas iespējas pretendēt uz augstāko izglītību. No tā izriet,
ka nevajadzētu būt iestājeksāmeniem, jo nebūtu konkurences. Tā kā šāda maksas
izglītība būtu pieejama visiem, ņemot vērā piedāvāto kredītu, palielinātos studiju
vietu skaits, kas vēlāk izraisītu bezdarbu, jo ne jau visi pēc izglītības iegūšanas
atrastu darbu.
Nākamais, ko gribu pieminēt
- kredīta atmaksāšana. Ja neatrod darbu, kas ir liela varbūtība, nav iespējams
atmaksāt kredītu. Kā kreditori pret to cīnītos? Sāktos tiesu darbi. Līdz ar
to tiesas būtu ļoti noslogotas, jo tādu studentu, kas nevarēs atmaksāt kredītu,
būs ļoti daudz.
Līdzšinējais augstākās
izglītības iegūšanas modelis paredz gan budžeta, gan maksas vietas. Tas veicina
konkurenci, uzlabo mācīšanās gribu, jo konkurence veicina attīstību. Valstij
ir jāatbalsta paši labākie Latvijas studenti ar šīm budžeta vietām, kuru tāpat
nav daudz. Katru gadu studenti cenšas, mācās, lai iekļūtu budžetā. Un tas veicina
mācīšanos. Ja sākas diskusija, cik godīga ir tā vai cita studenta atrašanās
budžeta vietā, var likt lietā rotācijas principu, kas nosaka, ka budžeta vietas
paredzētas labākajiem studentiem. Ja studenta novērtējums nav atbilstošs budžeta
vietai paredzētajam, viņš tiek pārskaitīts maksas grupā, bet viņa vietā nāk
cits. Un tas ir godīgi. Tādā veidā arī maksas studentiem tiek dota iespēja iekļūt
valsts apmaksātajās vietās.
Domāju, ka pašreizējais
modelis Latvijas situācijai atbilst vislabāk. Tas veicina mācīšanos. Latvijai
ir vajadzīgi gudri cilvēki. Ja pieņems maksas modeli, tas pierādīs, ka valstij
neinteresē izglītoti, gudri, mācīties griboši jaunieši, bet ir tikai viena doma
- kā ietaupīt naudu citām valsts sfērām. Latvija nav tik bagāta, lai katrs jaunietis
varētu atļauties maksāt par studijām, kaut arī tiek dots kredīts, kurš tāpat
galu galā būs jāatmaksā. Ir kārtīgi jāapspriež visi par un pret pirms lēmuma
pieņemšanas.
Būt vai nebūt ?
Ikvienu
topošo un esošo studentu uztrauc jautājums par studēšanas iespējam nākotnē.
Ja ieviesīs tikai maksas
studijas, būs daudzi, kuri nespēs studēt līdzekļu trūkuma dēļ un būs spiesti
meklēt citas alternatīvas savai nākotnei. Arī bankas nespēs piešķirt kredītu
pilnīgi visiem. Un problēmas var rasties arī ar galvotāja atrašanu, ja vien
to neuzņemas vecāki vai kādas sociālas instances, bez kuru galvojumu kredītu
neredzēt.
Tā visa rezultāta jaunietis,
kurš dzīvojis laukos un sapņojis par studiju gadiem, kad varēs izrauties uz
Rīgu, iegūt zināšanas un vēl citu dzīves pieredzi, būs spiests palikt savā pilsētā
vai ciemā un meklēt alternatīvas, kuras tur atrast jau tagad ir diezgan pagrūti,
lai neteiktu - neiespējami.
Viens variants - jaunietis
sāk strādāt un liek santīmu pie santīma, lai sakrātu nepieciešamo summu studijas
uzsākšanai, cerot pie viena Rīgā atrast labāk atalgotu darbu, kurš ļautu turpināt
studijas. Protams, cerība ir laba lieta, bet atrast labu darbu Rīgā cilvēkam
bez pieredzes un arī bez zināmas veiksmes devas ir diezgan pagrūti. Ja jaunietis
to visu paveic - apsveicami. Bet ja nu taupīt naudu studijām, nezinot, vai tas
varēs pabeigt, liekas bezjēdzīga? Ir jau vajadzīgs arī jauns krekls pašam, gludeklis
mammai, traktors tētim utt.
Sapņus pie malas? Kādu dienu pie redzesloka parādās Ilzīte vai Pēterītis, kurš
piepilda privāto dzīvi. Un tad pamest dzimto vietu izglītības dēļ pat liekas
bezjēdzīgi un neiespējami.
Studēt gribētājiem, kuriem
ir vecāku finansiālais atbalsts, it kā nav par ko uztraukties. Ar platu smaidu
un pilnu naudas maku visas durvis ir vaļa. Vienu gadu cilvēks pastudē fiziku,
bet tad saprot, ka šī joma nesaista. Labi, var taču iet uz biologiem. Atkal
garām? Ceļošanu var turpināt, kamēr neapnīk. Bet tie, kam naudas nav, var tikai
sapņot. Kāds Jānītis cer, ka fizikas likumi viņam reiz palīdzēs izpētīt varžu
dziesmas dīķī, bet kāda Anniņa sapņot sapņo par to, ka kādu dienu varēs ķerties
pie nozīmīgiem bioloģiskiem eksperimentus, ka reiz viņa brauks uz Āfriku pie
krokodiliem vai radīs jaunas medicīniskas vielas, kas palīdzēs pasaulei izdzīvot.
Pasaule ir skarba. Ar
sapņošanu un vēlmēm vēl nebūt nepietiek, lai sasniegtu mērķi. Tad ko darīt?
Kredītu it kā varētu ņemt, bet vai es to spēšu atdot? Kā es dzīvošu un strādāšu
turpmākos gadus ar domu, ka lielākā daļa nopelnītās naudas aizies kredīta atmaksāšanai?
Ģimeni gribas, dzīvokli gribas, bet smadzenēs iekalts tikai viens vārds - kredīts.
Protams, tiem jauniešiem,
kas skaidri zina, ko vēlas no dzīves, maksas studiju ieviešana ir kā balzams
dvēselei, jo vairs nav jāuztraucas par iestājeksāmeniem un lielajiem konkursiem.
Visas durvis vaļā, visas iespējas tavas! Paskatoties tālākā nākotnē, mēs redzam
dažu profesiju pārstāvju pārprodukciju. Bet ir citas profesijas, kurās speciālistu
trūkst. Visas Mildiņas būs aktrises un visi Kaspariņi lidotāji. Cik tālu mēs
tā tiksim?
Es uzskatu, ka vispareizākais
variants ir tāds, ka daļa studē par valsts līdzekļiem, bet daļa, kura var to
atļauties un to arī vēlas - par saviem līdzekļiem. Tikai vajadzētu rūpīgāk izvērtēt,
kuram studentam piešķirt šo budžeta vietu, neskatoties uz topošā studenta uzvārdu,
bet gan viņa materiāliem apstākļiem un zināšanām.
VISĀ IR VAINĪGA SISTĒMA!
Tā kā
es studēju Universitātē par personīgiem līdzekļiem jeb "par maksu",
kā runā tautā, savā rakstā vairāk aizskāršu jautājumus par tā saucāmo rotācijas
sistēmu un mūsu Sociālo zinātņu fakultātes studiju noteikumos paredzēto atlaižu
sistēmu. Man gribētos pārrunāt jautājumu par studentu dalīšanu šķirās - "budžetniekos"
un "nebudžetniekos".
Vispirms par rotācijas
sistēmu. Noteikumos ir paredzēts, ka, piemēram, es, varu tikt uz budžeta vietu,
ja būs izpildīti daži nosacījumi. Tie ir: kādam "jāizlido" no budžeta
vietas, manai vidējai atzīmei jābūt virs 8 un vēl būtu ļoti vēlams, lai es kaut
kādā veidā piedalītos universitātes sabiedriskajā dzīvē. Labi, divu pēdējo nosacījumu
izpilde ir atkarīga tikai no manis - pieļausim, ka ar mani te viss ir pilnīgā
kārtībā. Bet rodas cits jautājums: cik liela ir iespēja, ka kāds tomēr "pametīs"
savu budžeta vietu? Šaubos, dāmas un kungi, šaubos
Jo "budžetniekam"
nav īpašu grūtību nolikt visus paredzētos eksāmenus sesijas laikā (var taču
vēl vairākas reizes paspēt pa to laiku eksāmenu pārlikt!) un pavisam nav grūti
noturēt savu vidējo atzīmi virs 6 (nevis virs 8, ka vajag, lai "nebudžetnieks"
varētu pārcelties uz budžeta finansējumu). Secinājums? Manuprāt, rotācijas sistēma
eksistē tikai teorijā, bet nevis praksē, kaut gan daži laimīgi aculiecinieki
apgalvo, ka pazīst studentus, kuriem tomēr izdevies izmantot šīs sistēmas priekšrocības
un iekļūt budžeta vietās LU. Tā gan drīzāk ir laimīga nejaušība, nevis likumsakarība,
un tāpēc sanāk, ka man zūd jebkāda jēga teicami mācīties, jo no savas maksas
vietas es reāli izlīst nevaru. Iespēja pacelties augstāk ir pārāk vāja un efimēra.
Man bija ļoti laba iespēja
parunāt par šo tēmu ar Latvijas Mākslas akadēmijas prorektoru Alekseju Naumovu
- šajā mācības iestādē rotācijas sistēma izpaužās pavisam citādāk. Rotācija
notiek automātiski - respektīvi, studentiem nav jāraksta iesniegums. Studenti
mainās vietām pat tad, ja "nebudžetnieka" vidējā atzīme ir augstāka
kaut vai par vienu desmitdaļu(!) nekā kādam "budžetniekam". Tādā sistēmā
es redzu daudz vairāk stimulu tiešām teicami mācīties.
Un tā, atmetot visas cerības
tikt uz valsts finansētu vietu, šī gada augustā es atnācu reģistrēties studijām
2. kursā. Un
studiju noteikumos ieraudzīju pantus par atlaižu sistēmu. Priecīga,
ka varēšu dabūt vismaz kādu atlīdzību par to, ka pirmajā kursā ļoti centos būt
teicamniece (abos pirmā kursa semestros mana vidēja atzīme pārsniedza 8), ienācu
dekanātā un uzrakstīju iesniegumu (pēc noteikumiem es varēju dabūt 50% atlaidi
uz studiju maksu). Gan īpaši necerot uz tādu lielu veiksmi, pēc pusotra mēneša
arī saņēmu atbildi, ka "fakultātei nav līdzekļu, tāpēc Jūsu iesniegums
tika noraidīts"! Mācību maksas atvieglojums bija tikai teorija, tikai dažas
rindkopas uz skaistā dzeltena papīrīša
Bet labi vēl, kā mūsu
fakultātē visi studenti studē kopā - kā "budžetnieki", tā arī citi.
Labi tāpēc, ka, piemēram, Ekonomikas un vadības fakultātē notiek īsta studentu
dalīšana pirmās un otrās šķiras studentos. Tur studentu grupas tiek veidotas
tieši pēc pazīmes - vai tu maksā vai nemaksā. Tas ļoti atgādina diskrimināciju,
vēl jo vairāk tāpēc, ka pasniedzēju attieksme pret vieniem un pret otriem atšķiras.
Par to stāsta paši fakultātes studenti.
Kaut gan es uzskatu, ka Sociālo zinātņu fakultātē tāda problēma nepastāv, ir
arī diezgan radikāli viedokļi par šo jautājumu. Piemēram,
mūsu kolēģis no Juridiskās fakultātes (kur arī visi studē kopā), 4. kursa students
Vladimirs Fogels saka: "Es uzskatu, ka ne tikai nedrīkst šķirot studentus
pēc šis te pazīmes, bet informācijai par to, kas maksā par studijām un kas nē,
jābūt slēgtai - gan pašiem studentiem, gan arī pasniedzējiem. Tas nedotu nekādas
iespējas kādai "īpašai" attieksmei gan pret vieniem, gan pret otriem
studentiem."
Pat ja studiju sistēmā
kaut kas tiks mainīts, es uzskatu, ka vienmēr paliks arī kāds neapmierinātais.
Apšaubāmais Godīgums
Nu jau
kāds laiks ir pagājis, manuprāt, pat vairāki gadi, kopš dažādās aprindās, sākot
no politiķiem līdz pat vienkāršiem cilvēkiem, tādi kā mēs studenti, klīst runas
par maksas studijām. Vieni piedāvā modeli, kur nauda seko studentam, vēl citi
- kur studenti naudai. Tā arī līdz galam neesmu izpratis šo modeļu būtību, bet
realitāte ir tāda, ka lielākā daļa studentu šobrīd jau maksā diezgan ievērojamas
summas (no 300 -
Ls gadā) par savām studijām. Esmu arī dzirdējis vairāku pasniedzēju
un universitātes vadības viedokļus par maksas studentu daudzumu un to summu,
kāda būtu nepieciešama kvalitatīva studiju procesa veikšanā. Protams, vienprātības
šajā jautājumā, kā vienmēr, nav. Dievs vien zin', vai tādas arī būs.
Nevienprātības valda arī
pašu studentu vidū. Tiklīdz ir runa par studiju maksu, tā studenti sadalās divās
grupās: pirmā grupa ir tā, kuriem patīk šā brīža situācija, kur vieni saņem
stipendiju, bet otri maksā - pārsvarā tā uzskata "budžetnieki". Otra
grupa uzskata, ka visiem ir jāmaksā vienādi. Tā domā studenti, kas jau tagad
par savām studijām maksā. Jā, ir gan vēl trešā grupa - tie, kuriem ir pilnīgi
vienalga. Bet salīdzinoši šo cilvēku ir tik maz, ka pat nav īsti vērts tos pieminēt.
Lai arī es esmu neapmierināts
ar pašreizējo situāciju, jo piederu pie tā saucamas maksas grupas, manu sašutumu
vēl vairāk izraisīja Lanas Danielas pārdomas par neGodīgumu. Lai gan Godīgums
ir diezgan abstrakts jēdziens, šajā rakstā es saskatu vienīgi noteiktas grupas
savtīgu interešu lobēšanu nevis studentu interešu aizstāvēšanu vai vēlēšanos
uzlabot vispārējo zināšanu iegūšanas līmeni.
Pirmkārt, man nepieņemams
šķiet autores uzskats, ka budžeta studenti ir labāki par pārējiem, ka maksas
studenti ir sliņķi un liekēži, kas nāk un atsēž studiju laiku tikai tāpēc, lai
iegūtu diplomu. Man arī nav pieņemami tie iestājeksāmenu kritēriji, kas nosaka
studentu sadalījumu budžeta un maksas grupās. Manuprāt, tie ir galīgi aplami.
Vai tad var izvērtēt katra kandidāta atbilstību fakultātei trijās dienās? Nē!
Man pieņemams risinājums
būtu tāds, ka pirmajā mācību pusgadā maksā visi. Bet jau pēc pirmās sesijas
tiek izlemts, kas saņems stipendijas par labām sekmēm. Tas ir tā saucamais "rotācijas
princips", kur iegūst tas, kas labāk mācās, nevis tas, kas slinko. Un tieši
šādā veidā varētu uzlabot arī zināšanu iegūšanas līmeni. Varbūt tas radītu papildu
spriedzi studentu vidū, bet negribas apgalvot, ka tādas nav jau tagad.
Otrkārt, mani pārsteidz
Lanas Danielas Godīgums. Man nav zināmi tie iemesli, kas lika satraukties par
šīm finansiālām izmaiņām, bet es saskatu tikai tipisku savtīguma izrādīšanu
- labāk man vairāk, bet citiem mazāk. Un varbūt tiem citiem vispār nevajag,
viņi nav pelnījuši. Savs maciņš jau vienmēr pašam tuvāks.
Ja jau līdzekļu nav pietiekoši,
lai varētu tos sadalīt pēc ierastās kārtības. Tad vismaz tas budžeta students,
ja jau viņš ir tik labs, lai saņem to minimumu un priecājas par to, kas ir.
Man patīk šāda frāze: "Stipendijām jāatvieglo studentu dzīves apstākļi."
Es tam pilnībā piekrītu, bet tikai ar nosacījumu, ka katrs saņem šo finansiālo
atbalstu. Un saņem pēc padarītā.
Treškārt, paskatoties
nedaudz uz priekšu, manu acu priekšā pavīd aina, kur vieni ir par pāris latiem
labāk situēti nekā citi. Kas tie ir? "Budžetnieki"! Kāpēc es tā domāju?
Tāpēc, ka viņiem katru mēnesi nebūs jārēķinās ar zināmu summu no nopelnītās
algas, lai atmaksātu kredītu par studiju maksu. Līdz ar to viņiem būs lielākas
iespējas nodrošināt sev komfortablākus dzīves apstākļus.
Tāpēc man rodas gandrīz
vai retoriski jautājumi - par kādu godīgumu un taisnīgumu mēs runājam? Kāpēc
vieni saņem, bet otri maksā? Kāpēc vieniem vajadzētu saņemt vairāk, bet citiem
nesaņemt neko?
Un tomēr nav godīgi!
Tas,
ka šogad visiem budžeta studentiem ir vienlīdz lielas vai, pareizāk sakot, mazas
stipendijas 8 latu apmērā, ir vienkārši cūcība! Protams, mēs visi mācāmies,
lai iegūtu labas zināšanas katrs sev. Bet labākajiem nodrošina budžeta vietas,
tātad valsts atbalsta tos, kas ir spējīgāki un progresīvāki ieguldītāji valsts
nākotnē. Taču, nokārtojot iestājeksāmenus un tiekot budžeta grupā, ir otrs veids,
kā stimulēt budžeta grupas studentus mācīties - tās ir stipendijas. Jebkurā
gadījumā stipendija ir niecīga un pietiek vien kopēšanas izdevumiem vai braukšanas
kartītes iegādei. Bet tomēr, dažādie stipendiju līmeņi bija kaut kāds stimuls
censties un iegūt labākas atzīmes. Tagad tā vairs nebūs.
Ja kādreiz priekšmetu,
kas mazāk interesēja, students tomēr neignorēja kaut vai lai iegūtu labāku stipendiju,
tagad piespiesties izmācīties viduvēji interesējošu, bet, iespējams, vajadzīgu
mācību priekšmetu, kļuvis daudz grūtāk. Sociālo zinātņu fakultātes studentu
pašpārvaldes priekšsēdētājs Mārtiņš Kaprāns apgalvo, ka šogad stipendijām piešķirts
mazāk līdzekļu, jo sociālo zinātņu nozarē it kā esot pārprodukcija. Tātad atlikuši
divi varianti - vai nu samaksāt visiem pamatstipendiju 8 latus, lai būtu mazāk
neapmierināto, vai arī 20 % budžeta studentu maksāt lielākas stipendijas. Tā
kā līdz šim Sociālo zinātņu fakultātes studentu pašpārvalde bija nolēmuši stipendijas
maksāt atbilstoši studenta sekmēm, 20 % kursa labāko studentu saņēma paaugstinātās
stipendijas (pagājušajā gadā - Ls 10,50), bet 10% vislabāko saņēma augstāko
stipendiju (pagājušajā gadā tā bija Ls 14). Bet šogad naudas trūkuma dēļ visi
saņems tikai pamata stipendiju - astoņus latus. Es varu vienīgi nožēlot, ka
nepiedalījos studentu pašpārvaldes sēdē, kaut formāli tajā esmu ievēlēta, un
nemēģināju ietekmēt lēmumu par labu diferencētajam variantam. Protams, ka daudz
vairāk būtu to, kas nesaņemtu neko un nāktu ar pretenzijām, jo šobrīd pretenzijas
ir tikai tiem, kam būtu bijis jāsaņem paaugstinātā un augstākā stipendija. Bet
augstās stipendijas mudinātu tiekties sasniegt labākus rezultātus un iekļūt
to veiksmīgo 20 % skaitā, kas saņemtu lielākas stipendijas. Ja 8 lati it kā
nav nekas, jo divos mēnešos tie ir tikai 16 lati, bet trijos - 24, tad, izsniedzot
kādas 30 latu stipendijas, trijos mēnešos tie būtu jau 90 lati, kas tomēr ir
summa, par kuru "kaut ko var nopirkt". Stipendijām jāatvieglo studentu
dzīves apstākļi. Tad lai vismaz dažiem šie apstākļi tiešām tiek atviegloti.
Tāpēc, lai ko arī teiktu Mārtiņš Kaprāns, es uzskatu, ka visiem vienādas stipendijas
- tas tomēr nav godīgi!