TEĀTRIS 
Idiota dvēsele

Zane Pīrāga
22.03.2001

F. Dostojevska romāna "Idiots" dramatizējums
Jaunā Rīgas teātra iestudējums
Režisors: Viesturs Kairišs
Galvenajā lomā: Kaspars Znotiņš

No psihiatriskās klīnikas Šveicē uz mājām Krievijā atgriežas pēdējais no kņaziem Miškiniem. Viņš vairākus gadus ir ārstējies no idiotisma. Jau pirmajā dienā Krievijā Miškins sastop daudz neparastu cilvēku, ar kuriem liktenis ir lēmis viņam iepazīties tuvāk.
Jaunajā Rīgas teātrī Viestura Kairiša režijā ir redzams krievu rakstnieka Fjodora Dostojevska romāna "Idiots" iestudējums.
Garīgi slimu cilvēku tēma līdzpilsoņus ir interesējusi vienmēr un dažādās interpretācijās. Tomēr šoreiz to diez vai varētu uzskatīt par kādu no kārtējām šīm interpretācijām - izrāde pretendē uz kaut ko vairāk.
Ja spējat atbrīvoties no sajūtas, ka uz skatuves darbojas garīgi slims cilvēks, tad būs arī par ko smieties. Ja nespējat, tad liela daļa izrādes izraisa žēlumu par netaisnību pret citādajiem. Un varbūt, ka arī nevajag atbrīvoties ne no kādas sajūtas? Vajag vienkārši ļauties un baudīt to, ko sniedz izrāde.
"Idiotā" ir vairāki absolūti pārliecinoši momenti.
Pirmkārt, Kairišs kā režisors. Viņa domu gājiens šai izrādei man šķiet visatbilstošākais un radošākais. Tas nes pārsteigumus un domas brīvības izjūtu. Otrkārt, Kaspars Znotiņš kā titullomas atveidotājs. Atbilstošs lomai, pārliecinošs un gudrs. Treškārt, Ieva Jurjāne kā scenogrāfe. Ar savu domu lidojumu uz skatuves rada perfektu pasauli, kura apbur. Ceturtkārt, visi pārējie aktieri, kuri katrs ir savā tēlā un savā vietā.
Idiots, kā izrādās, nemaz nav idiots. Caur viņa neslēpto bērnišķību un naivumu runā patiesība un gudrība. Tā ir tik patiesa, ka atliek tikai noticēt un nenobīties. Tādēļ katra reize, kad šis cilvēks tiek nodēvēts par idiotu, dziļi iedur sirdī. Netaisnība liek satrūkties.
Krievu korāļi, fantastiski tērpi un to pārtapšana, sabiedrības normas par to, ko drīkst un ko nē, simboliska pirtī pēršanās, simboliskas precības, simboliska atdzimšana… Un tam visam pa vidu - idiots.
Izrāde ir mīlestība un kaislība. To apliecina arī scenogrāfija ar koši sārtajiem rožu ziediem, kas rada īpašu kaislības noskaņu - tajā pat izrādes beigas šķiet piedodamas un kaislībai pieļaujamas.