Tuvojas ķirbju un spoku diena
Skatlogos sāk parādīties izgrebtas ķirbju galvas, sveces un dažādi mošķi. Tie liek nojaust par Visu svēto dienas jeb Helovīna (Halloween) tuvošanos. Ko darīt - pieņemt šos svētkus vai ļaut tiem palikt tikai veikalu skatlogos?
Tie,
kuri ir pret Helovīna svinēšanu, kā galveno argumentu min vai nu latviešu mazvērtības
kompleksu, bez ierunām pieņemot visu rietumniecisko, vai to, ka latviešiem pašiem
jau eksistē līdzīga diena - Mārtiņi. Citi atgādina - latvieši pārāk aizrāvušies
ar dažādu svētku svinēšanu, aizmirstot par nepieciešamību kādreiz arī pastrādāt.
Taču kā gan šajā gadījumā
lai neatceras "slaveno" teicienu par to, ka svētku nekad nevar būt
par daudz. Ja jau kāds Latvijā svin Visu svēto dienu, tad kāpēc gan ne?
Nereti ir dzirdēti jauniešu,
sevišķi nerīdzinieku, pārmetumi par to, ka viņiem nav pietiekami daudz iespēju
labi atpūsties. Visu svēto dienas izdarības - spokošanās, izjokošana, dancošana
un vēl dažnedažādas ālēšanās - latviešiem nav svešas, un pārmetumi par rietumnieku
"kopēšanu" ir lieki. Iespējams, esam pieņēmuši dažas latviešiem neraksturīgas
detaļas, bet kāpēc gan ne, kā nekā rietumu tautas Helovīnu svin jau vairākus
gadsimtus.
Tāda Visu svēto diena,
kādu daudzas tautas svin pašlaik, veidojusies vairāku gadsimtu garumā, ietekmējoties
no daudzām kultūrām - romāņiem, ķeltiem un, visbeidzot, arī kristiešiem.
Ķelti, kuri dzīvoja pašreizējā
Lielbritānijas un Ziemeļfrancijas teritorijā, jauno gadu sagaidīja 1.novembrī.
Šo dienu svinēja katru gadu, atzīmējot "saules gadalaika" beigas un
"tumsas un aukstuma laika" sākumu. Svinēšana turpinājās trīs dienas.
Cilvēki piedalījās ielu gājienos, tērpti dažādu dzīvnieku ādās. Šie svētki tiek
uzskatīti par pirmo Helovīnu.
Arī romāņi 1.novembrī
svinēja augļu un dārzu dievības svētkus. Vēlāk, kad romāņi iebruka britu zemēs,
abu svinamās dienas sajaucās kopā, kļūstot par vienu no svarīgākajām svinamajām
dienām. Arī pēc kristietības izplatīšanās cilvēki neaizmirsa agrākās tradīcijas.
Laikam ejot, visu triju svētku tradīcijas sajaucās kopā. Mūsdienu Helovīnā par
romāņu ietekmi liecina āboli un rieksti, no ķeltiem palikuši melnie kaķi, maģija,
ļaunie gari un nāve, savukārt spoki, skeleti un galvaskausi nāk no kristiešu
Dvēseļu dienas.
Latvijā Visu svēto diena
pagaidām nav guvusi lielu popularitāti. Par tās esamību parasti atceras jaunieši,
kuri šajā dienā dodas uz krogu vai klubu rīkotajām ballītēm vai arī paši organizē
pasākumus, kur neatņemamas sastāvdaļas ir iebiedēšana, spokošanās un šausmu
radīšana. To vislabāk panākt, pašam pārģērbjoties par kādu mošķi. Idejas iespējamajam
mūsdienīgajam Helovīna tērpam piedāvā speciāli šiem svētkiem veidotas interneta
mājas lapas. Sievietēm ierosina kļūt par vikingmeitenēm, kvazimeitenēm vai Transilvānijas
meitenēm, savukārt vīriešiem - par X-klauniem, raudošajiem bēbjiem, gejvilkiem
vai resnajām dejotājām.
Tas gan vairāk iederētos
Amerikā, kur Helovīns ir sena tradīcija, bet pie mums 31.oktobra vakarā derēs
arī parastāki šausmonīši - raganas, vampīri, drakulas, spoki, mūmijas, frankenšteini
un mazie zaļie cilvēciņi.
Orientālas noskaņas par Tibetu, tīģeriem un drakoniem
Filma rosina lasīt grāmatas
Režisora Anga Lī filma "Tīģeris un Drakons" izpelnījās manu apbrīnu, jo, pirmkārt, atmodināja manu austrumniecisko asinsbalsi, kas šajos platuma grādos pārsvarā dus aizmirsta, un uzrunāja dvēseli ar izsmalcināto vizualitāti, lielisko režiju un labo aktierspēli.
Taču
nedomājiet, ka esmu viegli uzpērkama ar lētām cīņu filmām. Tikai pēc ilgāka
laika kaut ko līdzīgu "Tīģera un Drakona" raisītajām jūtām manī modināja
Heinriha Hareras romāns "Septiņi gadi Tibetā".
Varētu likties, ka esmu
īpaša mērķauditorija, tādēļ filma uz mani atstāja tādu iespaidu. Bet tādā gadījumā,
lasot mūsu bargo un bieži cinisko kino kritiķu Ditas Rietumas un Normunda Naumaņa
rakstīto, arī varētu šķist, ka viņi pa pusei ir aziāti - "Tīģeris un Drakons"
abām autoritātēm bija gājis pie sirds, kritiķi neskopojoties deva filmai visas
piecas "zvaigznītes".
Kāda paziņa, noskatoties
šo filmu, sacīja, ka tā ir murgaina, stulba un vispār ar "kaut kādiem lidojošiem
ķīniešiem". Droši vien, uzliekot cinisma brilles, ko līdzīgu var teikt
par daudzām labām mākslas filmām, kurās ir kas vairāk par pliku un skaidru sižetu,
kad 1:1 saprotams, kas ko mīl un ko krāpj.
Ejot uz šo filmu, vajag
atslābināties un ļauties tās valdzinājumam, gluži tāpat kā meditējot. Citādi
nekā .
"Tīģeris un Drakons"
ir skaista pasaka, tomēr paliekot laba mākslas filma. Es iedomājos, ka tās sižets
ir pietiekami "mīksts", lai no tā sanāktu kaut kas salkans. Kā nekā
mīlestība, nodevība un kaušanās ir pašā filmas pamatā. Tādēļ man šķiet, ka liekākais
filmas ieguvums ir būt aizkustinoši skaistai un romantiskai, tomēr nekļūstot
banālai.
Viss sākās ar šo vienu
filmu, lai manī pēkšņi rastos dziļāka interese par austrumiem, tādēļ tai sekoja
lieliskā jau iepriekš minētā H. Hareras grāmata "Septiņi gadi Tibetā".
Tā ir viena no aizraujošākajām grāmatām, ko pēdējā laikā esmu lasījusi. Tā ne
par ko nemoralizē, neko neidealizē, bet uzbur pilnīgi svešu, nepazīstamu un
noslēpumainu pasauli. Šī grāmata radīja lielisku klātbūtnes efektu un ļāva iepazīt
seno pirmsrevolūcijas Tibetu tās dabiskajā dailē.
Iejūsmināta par Hareras
grāmatu, ķēros pie lietuviešu rakstnieces Jurgas Ivanauskaites grāmatas "Nozaudētā
apsolītā zeme" lasīšanas. Un vīlos. "Nozaudētā apsolītā zeme"
ir pārpilna ar pašas autores senās Tibetas slavinājumiem, ļoti personiskām,
pat fanātiskām izjūtām par šo zemi, žanriski svārstoties starp mistiku, banālu
romānu (te jāpiemin svētlaimīgās asaras, nokļūstot šajā zemē, labā gara, kas
stāvējis autorei līdzās u.tml.) un referātu. Lasot radās sajūta, ka citējumu
šajā grāmatā ir vairāk nekā pašas autores domu. Nojaušu, ka viņa bija gribējusi
pateikt par Tibetu vislabāko un sniegt visaptverošāko informāciju, bet mani
tas nepārliecināja.
OPERA
Tāda opera, ka skudriņas skrien pa muguru
Šosezon var izvēlēties operu "Alčīna"
ar Sonoru Vaici
Es katru gadu vismaz reizi cenšos aiziet uz kādu operas vai baleta izrādi. Svētki ir jau Nacionālās Operas nama apmeklējums vien. To nevar salīdzināt ar sēdēšanu pie TV ekrāna mājās, ar to nevar sacensties ne kinoteātra apmeklējums, ne vakars klubā, bārā vai kādā citā izklaides vietā. Man patīk tā vienreizējā sajūta, kas pārņem, atrodoties greznajā zālē. Grūti iedomāties kādu citu vietu, kur tu, cilvēk, varētu justies tik elitārs, nozīmīgs un svinīgs kā operā. Visapkārt greznība un dvēselisks eņģeļu siltums. Katru Operas apmeklējumu es uztveru kā svētkus.
Opera
"Alčīna" mani pārsteidza. Virs skatuves greznās arkas izrādes gaitā
tika rādīti subtitri latviešu valodā. Tie atviegloja operas libreta uztveri,
saprast visu "teikto". Ienāca prātā, ka nebūtu slikti, ja tieši tāpat
tiktu darīts arī citās operas izrādēs.
Operu "Alčīna"
Hendelis radīja 18. gadsimta 30. gadu vidū - laikā, kad liktenis komponistam
nebija īpaši labvēlīgs. Hendelis bija zaudējis tronim tuvu stāvošu personu morālo
atbalstu, komponistu mocīja finansiālas problēmas, kuras radās galvenokārt pret
viņu vērstā publikas daļas boikota dēļ. Tiesa, par muzikālu ideju trūkumu Hendelim
nebija iemesla sūdzēties - Londonā labi ieredzētā dejotāja Marī Sallē komponistu
iedvesmoja pēc franču parauga radīt dažas operas - baletus.
"Alčīnas" libreta
autors nav zināms, sižets aizgūts no renesanses dzejnieka Ludoviko Ariosto dzejojuma
"Saniknotais Orlando" 6. un 7. dziedājuma. Šīs lieliskās operas atdzimšanas
notika 20. gadsimta 20. gados Leipcigā (Vācija), vēlāk arī Anglijā, Itālijas
pilsētā Venēcijā (Dzefirelli inscenējums ar Džoanu Sazerlendu titullomā) un
citur.
"Alčīnas" iestudējuma
burvība slēpjas visu komponentu harmonijā: ne vokāls, ne režisūra, ne diriģents,
ne dekorācijas, ne kostīmi nenomāc cits citu, bet saplūst vienā veselā, kam
vārds ir izrāde.
Uzvedums dzīvo, valdzinot
ar teiksmaini dīvaino saturu, tīši naivajiem baroka teātra pērkona un vēja efektiem
un režisores Kristīnes Vusas iestrādātajiem pārlaicīgajiem zemtekstiem (morāli)
un komismu, Andra Freiberga scenogrāfijas gaišo vieglumu, Kristīnes Pasternakas
košajiem fantāzijas tērpiem un dzīvīgiem, barokāli autentiskiem muzikālo jūtu
afektiem, par ko gādājis senās mūzikas erudīts - diriģents Andris Veismanis.
Uzveduma laikā acīs "koda"
konstrasts starp Alčīnas sarkano tērpu un baltajām barokālajām kolonnām. Šis
krāsu salikums, manuprāt, nedaudz tracina, uzjunda nemierīgas sajūtas, it kā
pastiprina uz skatuves notiekošā dramatismu.
Skatoties izrādi, es laiku
pa laikam pieķēru sevi, ka domās esmu aizlidojusi uz barokālo Versaļas pili,
pa kuras greznajām zālēm, dārziem un oranžēriju klaiņoju pagājušajā vasarā.
Apjautu arī domas lidojuma cēloni - tā bija "Alčīnas" barokālā mūzika.
Stilā līdzīgu mūziku es klausījos audiogida klausulē eksursijas laikā Parīzē.
Vēl tagad atceros sevi greznajā spoguļzālē, kur pavadīju diezgan daudz laika
- aizvērtām acīm es elpoju Versaļas pils noslēpumaino gaisu un klausījos vieglajos,
raitajos baroka mūzikas ritmos.
Manas sajūsmas cēlonis
noteikti ir arī burves Alčīnas lomā iejutušās Sonoras Vaices fantastiskais dziedājums
un tēlojums. Viņa ir Latvijas gods un lepnums. Operas Polārā zvaigzne! Viņa
ne tikai lieliski dzied, bet ir arī talantīga aktrise. Sēžot otrajā rindā, es
varēju redzēt katru grimasi. Sonora ar sirdi un dvēseli iejutās tēlā. Viņa raudāja,
kliedza, smaidīja, krita un atkal cēlās. Tad, kad izrādes beigās publika atkārtoti
ar gavilēm un aplausu vētru pateicās Sonorai par lielisko dziedājumu, mans pārdzīvojums
bija tik spēcīgs, ka šķita - skudriņas skrien pa muguru, kņud pakrūtē. Vārdos
ir grūti izteikt, cik laimīga un sajūsmināta biju par apkārt notiekošo. Es jūsmoju
un priecājos līdz ar Sonoru.
Opera "Alčīna"
man sniedza fantastisku baudu, ko nevaru aizmirst arī tagad, klusumā sēžot pie
datora ekrāna un kavējoties atmiņās par patīkami pavadīto laiku Latvijas Baltajā
dvēseļu namā.
BAĻĻUKS
Raganas un citi mošķi salidos Valpurģu naktī
Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) studenti kopā ar kolēģiem
no Banku augstskolas 11. maijā rīko Valpurģu nakti.
Piedalīsies:
* ikviena sevi cienoša ragana un čorti, mošķi ķēmi un citi tamlīdzīgi radījumi;
* LKA dejojošie dēmoni;
* grupas "Fine animals" un "TC fox".
Paredzēts:
* raganu turnīrs;
* ugunskurs akadēmijas dārzā;
* miroņu dejas morgā līdz rītam;
* komas telpa;
* pesteļbārs (kafejnīca);
* vella dzira.
Ierašanās: raganīgā paskatā.
Ieejas maksa: Ls 1(iepriekšpārdošanā - pie 2. KT kursa cilvēkiem
akadēmijā, kā arī Banku augstskolā), uz vietas - Ls 1.50. (Tiem, kuri neieradīsies
- Ls 3.)
Sākums: pulksten 21.13
LKA adrese: Ludzas 24. Uz Valpurģu nakti varat braukt ar 15. maršruta trolejbusu vai 7. vai 9. maršruta tramvaju.
TEĀTRIS
Tagadnes vīzija vai pagātnes noskaņa?
Jaroslava Ivaškēviča romāna "Vilkumuižas
jaunkundzes" dramatizējuma iestudējums Jaunajā Rīgas teātrī
Režisors: Alvis Hermanis
Kostīmu māksliniece: Večella Varslavāne
Lomās: Vigo Roga, Regīna Razuma, Agnese Zeltiņa, Baiba Broka, Aurēlija Anužīte,
Elita Kļaviņa, Sandra Kļaviņa, Marija Zeltiņa
Izrādes veidotāji anotācijā par izrādi raksta tā: "Pavadīt vasaras atvaļinājumu lauku muižā ierodas kāds vientuļš vīrietis Viktors. Pirms piecpadsmit gadiem viņš kalpojis par mājskolotāju šajā ģimenē, kurā ir sešas nu jau pieaugušas meitas. Viktors atgriežas, lai vēlreiz atcerētos, kas piedzīvots agrā jaunības pavasarī, lai izdzīvotu to, kas palicis nepiepildīts, lai apjēgtu un pieskartos tam, kas tā arī nekad nepiepildīsies..."
Augstskolu darbinieki taisa jampadraci
18.04.2001
Lai popularizētu sportu augstskolu vidū, nodibinātu kontaktus un draudzīgas attiecības starp Latvijas augstskolām, Ventspilī notika sacensības "Jampadracis 2001". Pasākumu organizēja Ventspils Augstskola (VeA), un tajā piedalījās 15 Latvijas augstskolu pasniedzēju un darbinieku komandas.
KINO
Tīģeris un Drakons
Režisors: Angs Lī
Lomās: Čovs Juņfats, Mišela Jao
Lī Mubajs
ir leģendārs karotājs. Uzskatot, ka pietiek karot, viņš vēlas savu slaveno Zaļo
likteņzobenu nosūtīt uz Pekinu. Šo darbu viņš uztic Ju Šuljenai - tikpat leģendārai
sievietei karotājai. Pekinā Ju Šuljena satiek Dženu - jaunu aristokrāti, kurai
drīz paredzētas kāzas. Kad Zaļais likteņzobens tiek nozagts, Ju seko iespējamā
zagļa pēdām un nonāk pie Dženas. Atklājas, ka meitene ir slepeni apguvusi kaujas
mākslu un nemaz nevēlas apprecēties ar vecāku izraudzīto līgavaini.
Filma apbur ar savu austrumniecisko
šarmu. Tā ir pasaule, par kuru mēs gandrīz neko nezinām, tā ienāk ar savām tradīcijām
un likumiem (un arī 10 nominācijām "Oskaram"). Būtībā tas ir stāsts
par to, cik augsta cena ir jāmaksā par brīvību. Šis kino noteikti patiks tiem,
kuri mīl izsmalcinātus kaujas skatus. Jāpiebilst, ka reizēm gan varoņu kustības
ir pat vairāk nekā nereālas, bet tomēr savu estētisko pievilcību tās nezaudē.
Filma var likt padomāt
par to, vai esam godīgi paši pret sevi un pret citiem. Stāsts ir pamācošs, bet
nepretenciozs. Kopumā "Tīģera un drakona" skatīšanās ir bauda ne tikai
acīm, bet arī prātam.
Mani sarūgtināja tas,
ka nevarēja dzirdēt ķīniešu valodu - filma ierunāta angliski. No vienas puses,
tas, protams, ir ērti, jo nevajadzēja visu laiku sekot subtitriem. Bet, no otras
puse, filmas videi piederētos oriģinālvaloda.
P.S. Līdz filmas
beigu titriem var paspēt iemācīties arī pāris varoņu vārdus, bet pirmajās 20
minūtēs būtu jāsāk atšķirt, kurš ir kurš.
Nav skaidrs, kādēļ dažviet
tiek norādīts, ka šī filma nav ieteicama skatītājiem līdz 12 gadu vecumam -
asinis nešķīst un seksa ainas netiek piedāvātas.
BAĻĻUKS
"Green Onions" !!!
Tematisks, informatīvs, izklaidējošs
pasākums līdz rīta gaismai
60.- tie gadi!
Mūzika & video! Filmas!!!
Konkursi, priekšnesumi, intervijas!
Ugunskuri!
Latvijas Kultūras Akadēmijā 20. aprīlī no pulksten 20 līdz nākamā rīta pulksten 6 notiks pasākums "Green Onions"! Green Onions jeb, latviski sakot, zaļie sīpoli, liecina, ka pavasaris ir klāt!
LKA atrodas Ludzas ielā 24
Satiksme ar 15. trolejbusu. Jābrauc līdz pieturai "Poliklīnika".
KINO
Ar marķīza de Sada spalvu
03.04.2001
Režisors: Filips Kaufmans
Lomās: Džefrijs Rašs, Keita Vinsleta, Maikls Keins, Žoakins Feniks
Napoleona
laiks. Marķīzs de Sads, kas slavens ar saviem perversajiem stāstiem, tiek turēts
psihiski slimo iestādē. Tomēr tas neattur viņu no rakstīšanas. Sarakstītie darbi
ar vešerienes palīdzību tiek izplatīti un publiski dedzināti. Bet tauta tos
mīl. Viss, kas marķīzam vajadzīgs, ir rakstāmspalvas. Bet tad slimnīcā ierodas
slavens ārsts
Lieliska, pretīga, izaicinoša
un pārdomas rosinoša filma. Pirms iešanas uz kino ir jāatceras, ka no marķīza
vārda radies termins "sadisms". Lai gan perversas ainas filmā neatradīsiet,
ir jārēķinās ar diezgan lielu devu nežēlīgu un pretīgu skatu.
Filmai, manuprāt, ir divas
ļoti labas īpašības. Pirmā - tā gandrīz nemoralizē, kas ļauj salīdzinoši brīvi
katram skatītājam pašam radīt iespaidu par de Sadu. Otrā - vienkārši lielisks
aktieru ansamblis. Īpaši vēlētos izcelt Džefriju Rašu un Keitu Vinsletu, kuru
aktierspēle ir vairāk nekā pārliecinoša. Prieks arī par to, ka filmas autori
centušies parādīt marķīzu tieši kā personību, nevis vienkārši kā autoru stāstiem
par vardarbību un seksu.
Pieķēru sevi pie domas,
ka filma, kas tūlīt pēc noskatīšanās it kā neatstāja ļoti spēcīgu iespaidu,
domās liek pie tās atgriezties vēl un vēl.
KINO
Kā pasauli darīt labāku
Filma "Padod tālāk" Rīgā
03.04.2001
Trevors skolā no civilzinību skolotāja saņem uzdevumu - jāizdomā, kā padarīt pasauli labāku. Tā viņš rada projektu "padod tālāk", kura princips ir pavisam vienkāršs - katram cilvēkam jāizdara kaut kas patiesi labs trim citiem cilvēkiem (kaut kas tāds, ko šie cilvēki paši nespēj paveikt), bet šie trīs aplaimotie palīdz nākamajiem trijiem citiem, viņi - vēl citiem Un tā tālāk.
Jāsaka,
ka šis ir tipisks Holivudas komercgabals un lielisks pierādījums tam, kā Holivuda
spēj sabojāt pat gana labu ideju. Filmu neglābj ne aktieri Speisijs un Hanta,
ne arī mazais talants Osments.
Ja jūsu nervi ir tik stipri,
ka spēj paciest popkorna turzu čaukstoņu un ēdēju čāpstināšanu kinozālē pusfilmas
garumā, ļautiņus, kuri zālē nāk un iet, kad vien iepatīkas, plaudēšanu un svilpšanu
ik pēc pāris filmas epizodēm un skaļus sajūsmas spiedzienus, kad uz ekrāna parādās
Bon Jovi, tad šī ir īstā filma jums. Man tā visa bija stipri par daudz. Mani
nesajūsmināja neviena no šīm izdarībām.
Vienīgais, kādēļ, manuprāt,
filmu būtu jēga noskatīties, ir aktieri. Pirmkārt, Kevins Speisijs skolotāja
lomā, otrkārt, Helēna Hanta māmiņas alkoholiķes lomā. Un cerams, ka galvenās
(Trevora) lomas atveidotājs Heilijs Džoels Osments nepazudīs no ekrāniem, kad
būs izaudzis no sava mīlīgā bērnības vecuma un puišeļa biksēm (kā tas notika
ar Makoliju Kalkinu). Pagaidām Osmenta acis ir pietiekami izteiksmīgas un skatītāju
uzrunājošas.
Vai tērēt naudu un laiku
šai filmai, tas ir katra paša ziņā. Domāju, ka netrūks arī sajūsmināto, kuriem
filmas stulbās beigas nešķitīs tikpat banālas kā man. Un kuriem, analizējot
filmas sižetu, neienāks prātā vilkt paralēles ar kaut kādu sektantismu.
TEĀTRIS
Idiota dvēsele
F. Dostojevska romāna "Idiots" dramatizējums
TEĀTRIS
Ak, daiļā Dezdemone!
- Ak, daiļā Dezdemone! - 9.marta vakarā uz Valmieras teātra skatuves mīlas un kaisles pilnā balsī sauca Otello. Liepājas teātris kā viesizrādi uz Valmieru bija atvedis Viljama Šekspīra lugas "Otello" iestudējumu. Klasika! Režisore Māra Ķimele. Galvenajās lomās - Mārtiņš Vilsons (Otello), Juris Bartkevičs (Jago), Inese Caune (Dezdemone).
IZKLAIDE
Atgriežoties 60.-70. gados